De Vlaamse minister-president Yves Leterme (CD&V) wil niet dat de A24Amiens-Rijsel via Steenvoorde en Ieper ons land binnenkomt. ,,Het geplande traject biedt geen enkele meerwaarde voor de Westhoek.'' Zo staat te lezen in De Standaard van vrijdag.
Leterme heeft zijn bezwaren via de Vlaamse minister van
Openbare Werken, Kris Peeters (CD&V), aan de Franse regering overgemaakt. Die
werkt aan een nieuwe autosnelweg, de A24, die via Amiens en Rijsel naar België
loopt. De snelweg moet de overvolle A1 tussen Rijsel en Parijs ontlasten.
De Franse overheid onderzoekt op dit ogenblik vier opties voor de aansluiting
met België. Een van die opties is een verbinding via Steenvoorde en de
grensovergang in Callicannes langs Poperinge naar Ieper. Maar volgens de Vlaamse
minister-president kan van dat traject geen sprake zijn. ,,Voor dat tracé moet
een nieuwe snelweg worden aangelegd die de Westhoek doormidden klieft, en dat
kan niet niet. Ik vind dat we erg behoedzaam met de open ruimte in de Westhoek
moeten omspringen: een nieuwe snelweg zou het landschap heel wat schade
berokkenen. Bovendien gaat het enkel om transitverkeer, dat voor de regio geen
enkele meerwaarde heeft.''
Leterme vindt dat de Franse overheid de bestaande infrastructuur moet gebruiken.
Behalve de optie via Steenvoorde en Ieper denkt Frankrijk ook aan een
aansluiting op de N58 in Komen, een aansluiting op de E17 in Rekkem en een
aansluiting op de E42 naar Doornik.
,,Mijn voorkeur gaat uit naar het tracé dat aansluit op de E17'', zegt Leterme.
,,Vlaanderen heeft al fors geïnvesteerd in die snelweg. Boven Kortrijk is de E17
een stuk breder gemaakt - er zijn nu drie rijstroken - zodat de snelweg nog wel
wat extra verkeer aankan. Wij hebben ons best dus gedaan, ik vind dat de Fransen
nu zelf maar wat moeite moeten doen vooraleer ze ons om extra inspanningen
vragen.''
Aanvankelijk zou al in mei over het traject worden beslist, maar volgens Leterme
wordt die timing niet gehaald. ,,De kans bestaat zelfs dat de beslissing niet
meer voor 2006 is. Maar naar verluidt zou de Franse overheid het project pas
tegen 2016 of 2017 klaar willen hebben, dus we hebben nog tijd.''
,,Ik wil in de eerste plaats de onrust over dit dossier wegnemen'', zegt de
minister-president. ,,Er is door beide regeringen een gemeenschappelijke studie
besteld en als daaruit blijkt dat er nog andere mogelijkheden zijn, wil ik die
zeker in overweging nemen. Maar het gaat om Vlaams grondgebied en een verbinding
via Steenvoorde en Ieper zal ik nooit goedkeuren.''
De Boerenbond is blij met de besliste houding van de Vlaamse minister-president.
,,Frankrijk wil een doorsteek voor zwaar verkeer naar Antwerpen, maar het zou
totaal onverantwoord zijn om dat doorgaand verkeer door de Westhoek te leiden'',
zegt Bart Dochy van de Boerenbond. ,,Het gaat niet om mensen die de Westhoek een
bezoek willen brengen, maar enkel om zwaar vrachtverkeer. En deze regio is al
zwaar belast, denk maar aan de discussie over het doortrekken van de A19.''
Voor de bond is enkel een aansluiting via de E17 of via de E42 - op Waals
grondgebied - een optie. Van een verbinding met de N58 kan volgens Dochy evenmin
sprake zijn. ,,In dat scenario zal de N58 onvermijdelijk een snelweg worden. Dat
zou de oversteek van de weg bijna onmogelijk maken en zou ook zware financiële
inspanningen vragen. Bovendien zou ook de ring rond Kortrijk daardoor veel
zwaarder worden belast.''
De Boerenbond vindt net als Leterme dat in de eerste plaats Frankrijk zelf
inspanningen moet doen. ,,Van Vlaanderen extra investeringen vragen om Frankrijk
te ontlasten, is niet eerlijk.''